Προτεραιότητα στο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης

Προτεραιότητα στο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης

Προτεραιότητα στο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης

PDF | DOCX | Ομιλία της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, στη συνεδρία «Διοικητική Ανασυγκρότηση, Δημόσιες Υπηρεσίες και Ψηφιακές Υποδομές», στο 13ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση «Ν. Αιγαίο: Ένα Αναπτυξιακό Οικοσύστημα»

Κυρίες και κύριοι,

Φίλες και φίλοι,

Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι στη Ρόδο.

Σε ένα νησί με μεγάλη ιστορία, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και φυσικό πλούτο.

Που αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο.

Αλλά και συνιστά μια δημιουργική πρόκληση, λόγω μιας πολύτιμης ιδιαιτερότητας της χώρας μας.

Της νησιωτικότητας, που απαιτεί διαρκή προσπάθεια στήριξής της από την κεντρική εξουσία.

Και είμαστε εδώ, για να συζητήσουμε το αναπτυξιακό σχέδιο για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Ώστε τελικά να γράψουμε μαζί με τους πολίτες, τους τοπικούς φορείς, τις παραγωγικές δυνάμεις και την Τοπική Αυτοδιοίκηση τις πρώτες γραμμές μιας νέας σελίδας για τη χώρα.

Με όραμα, σχέδιο, αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση.

Σε αυτό το αναπτυξιακό σχέδιο τέθηκε από την πρώτη στιγμή ως προτεραιότητα η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης.

Γιατί;

Είμαι βέβαιη ότι εσείς, οι πολίτες του Νοτίου Αιγαίου, το αντιλαμβάνεστε καλύτερα από τον καθένα.

Γιατί, ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης σημαίνει ανασυγκρότηση των δημόσιων υπηρεσιών, του κοινωνικού κράτους.

Να υπάρχει, δηλαδή, το κράτος ακόμη και για έναν μόνο κάτοικο σε κάποιο από τα ακριτικά μας νησιά.

Και θέλω να σας θυμίσω ότι τα οριζόντια μέτρα, που επιβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, αγνόησαν την νησιωτικότητα.

Και αποψίλωσαν νευραλγικές υπηρεσίες του κράτους σε κρίσιμους τομείς.

Για τον λόγο αυτό οι πληγές των οριζόντιων περικοπών σε μικρά, ακριτικά νησιά ήταν μεγαλύτερες.

Παρόλα αυτά, από πλευράς μας και στη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε, προσπαθήσαμε στοιχειωδώς να καλύψουμε τις βασικές ανάγκες σε καίριες υπηρεσίες των νησιών.

Και αναφέρομαι σε 86 θέσεις μονίμων υπαλλήλων, που διατέθηκαν τους προηγούμενους μήνες σε μικρούς νησιωτικούς δήμους.

 

Κυρίες και κύριοι,

Σας θυμίζω ότι ο πρώτος στόχος αυτών των μνημονίων ήταν η κατάλυση του κοινωνικού κράτους.

Αυτό το «σχέδιο» ξεδιπλώθηκε με συνέπεια αυτά τα χρόνια.

Αφού πρώτα κατασυκοφάντησαν το Δημόσιο και τις υπηρεσίες του κράτους.

Θυμάστε τα περί «τεμπέληδων», «άχρηστων», «διεφθαρμένων» δημοσίων υπαλλήλων, γιατρών, δασκάλων.

Στη συνέχεια μπήκε σε πλήρη εφαρμογή το «σχέδιο»:

Χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι απολύθηκαν.

Άλλοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, επιτελικά στελέχη καρατομήθηκαν.

Υπηρεσίες και δομές καταργήθηκαν ή υποβαθμίστηκαν.

Παρόλο που αυτές οι πολιτικές έδρασαν σαν τυφώνας στο Δημόσιο, δεν ήταν φυσικό φαινόμενο.

Όπως δεν είναι και φυσική εξέλιξη οι κοινωνικές ανισότητες. Σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται ο σημερινός Πρόεδρος της ΝΔ.

Ο ίδιος, άλλωστε, και δεν θέλει και δεν τον ενδιαφέρει να θυμάται τι είναι το κοινωνικό κράτος.

Να του το θυμίσω εγώ λοιπόν.

Κοινωνικό κράτος είναι:

  • οι γιατροί και οι νοσηλευτές στα νοσοκομεία ανά την επικράτεια, το παραϊατρικό προσωπικό,
  • οι δάσκαλοι, οι καθηγητές,
  • οι υπάλληλοι σε υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που δίνουν καθημερινά την μάχη.

Και εσείς βιώνετε περισσότερο από όλους το πόσο αναγκαίοι είναι.

Να το πω, λοιπόν, άλλη μια φορά καθαρά: δεν έχουμε μεγάλο κράτος.

Και είναι πολύ μικρότερο από τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών.

Το κράτος, όμως, μειώθηκε δραματικά με τους περιορισμούς των προσλήψεων.

Και πλέον εμφανίζονται ζωτικές ελλείψεις, που οι κάτοικοι των νησιών τις βιώνουν ιδιαίτερα.

Αλλού είναι το θέμα.

Οι υπηρεσίες που απολάμβαναν οι πολίτες, ακόμη και στις προηγούμενες εποχές της ευμάρειας, ήταν οι αναμενόμενες;

Προφανώς και όχι.

Και αυτό το έχει βιώσει καθένας μας ξεχωριστά, όταν έρχεται σε επαφή με το Δημόσιο.

Γιατί;

Η απάντηση είναι γνωστή.

Από την ίδρυσή του το νεοελληνικό κράτος δομήθηκε πελατειακά, με όρους κακονομίας και κακοδιοίκησης.

Και κατέληξε, τελικά, εχθρικό στον πολίτη και τις επιχειρήσεις.

Για αυτό και θεωρώ σκόπιμο να κάνω μια ειδική αναφορά στην έκθεση του 2017 του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, στην έκθεσή του για την ελληνική χρηματοπιστωτική κρίση.

Σας μεταφέρω ακριβώς –μεταξύ άλλων– μερικά στοιχεία:

  • Ούτε στρατηγική και σχέδιο δράσης για μεταρρυθμίσεις στη Δημόσια Διοίκηση κατατέθηκε.
  • Ούτε αιτιολογήθηκαν, ούτε παρείχαν κάποιο αποτέλεσμα οι δεκάδες χιλιάδες οριζόντιες απολύσεις και διαθεσιμότητες για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
  • Ούτε υπήρξαν διαρθρωτικές παρεμβάσεις στις δομές, τις διαδικασίες, τους ανθρώπινους πόρους, τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Για πότε μιλάει η έκθεση;

Για το 2013-2014 με υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης το σημερινό Πρόεδρο της ΝΔ.

Συμπέρασμα:

Αυτοί που θέλουν για τον εαυτό τους τον τίτλο του «μεταρρυθμιστή» όταν ήταν κυβέρνηση, δεν έκαναν καμία μεταρρύθμιση, παρά μόνο διαθεσιμότητα και απολύσεις.

Πρόσφατα, μάλιστα, στη μαύρη λίστα των απολύσεών του, ο κ. Μητσοτάκης συμπεριέλαβε και τους νέους Διοικητικούς και Τομεακούς Γραμματείς των Υπουργείων.

Για τους οποίους η διαδικασία επιλογής έχει ήδη ξεκινήσει με αξιοκρατία, διαφάνεια, για πρώτη φορά στην ιστορία της Δημόσιας Διοίκησης.

Μια σημαντική μεταρρύθμιση, εμβληματική για την αποκομματικοποίηση του κράτους.

Πρόσφατα η Αξιωματική Αντιπολίτευση μας ενημέρωσε ότι στο πρόγραμμά της είναι να απολυθούν αυτοί και να τοποθετηθούν κομματικά στελέχη.

Κατανοούμε την αιτία του πανικού του.

Τη στιγμή που η χώρα:

  • Ισορροπεί,
  • πετυχαίνει τους δημοσιονομικούς στόχους,
  • ανακτά διαρκώς θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης,
  • παράλληλα με τη σταδιακή μείωση της ανεργίας και την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων,

ο Πρόεδρος της ΝΔ προσπαθεί να τορπιλίσει την εθνική προσπάθεια της εξόδου της χώρας από την επιτροπεία, προτείνοντας:

  • πιστοληπτική γραμμή,
  • απαγόρευση προσλήψεων,
  • και εκχώρηση δημόσιων δομών και υπηρεσιών σε ιδιώτες.

Τι θέλει ο κ. Μητσοτάκης;

Ισόβιο μνημόνιο.

 

Κυρίες και κύριοι,

Παρόλη την προσπάθεια της ΝΔ, η χώρα έχει ήδη κάνει στροφή προς την ανάπτυξη και διαμορφώνει ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα διαχέει τα οφέλη της ανάπτυξης δίκαια σε όλους.

Για να στρίψουμε, όμως, το καράβι έπρεπε να το επισκευάσουμε μετά την καταστροφή.

Αυτό έκανε όλο αυτό το διάστημα η κυβέρνηση.

Και εμείς από πλευράς μας, στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αποκαταστήσαμε το κύρος του Δημοσίου και αναβαθμίζουμε τις δημόσιες υπηρεσίες.

Μέσα από μια τριετή στρατηγική υλοποιούμε μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση με ρεαλιστικούς στόχους, επίκεντρο τον πολίτη και τις ανάγκες της νέας, ψηφιακής εποχής.

Ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο, που έχει στη βάση του κάτι που δεν έγινε ποτέ μέχρι σήμερα:

τα ψηφιακά οργανογράμματα όλων των φορέων του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μαζί με περιγράμματα θέσης εργασίας και αξιολόγηση δομών.

Όλα αυτά εμπεριέχονται για πρώτη φορά ηλεκτρονικά σε μία πλατφόρμα.

Πάνω σε αυτήν την πλατφόρμα προσθέτουμε νέες ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία για τη Δημόσια Διοίκηση.

Δηλαδή, το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, την ηλεκτρονική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.

Και, βέβαια, δημοπρατείται το νέο Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (HRMS), έργο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ.

Αποτέλεσμα;

Να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή πόσοι, πού, γιατί και με τι έργο απασχολούνται στο Δημόσιο.

Να γνωρίζουμε τις πραγματικές ανάγκες και τα λειτουργικά κενά.

Ώστε να οδηγηθούμε σε έναν μακροπρόθεσμο, ουσιαστικό και αξιοκρατικό προγραμματισμό προσλήψεων.

Που θα στηρίζεται στις τρέχουσες ανάγκες και όχι σε υποκειμενικές εκτιμήσεις ή ρουσφετολογικά και πελατειακά δίκτυα.

Και θεωρώ σκόπιμο στο σημείο αυτό να επαναλάβω για άλλη μια φορά –για όσους δεν θέλουν να το καταλάβουν– ότι οι προσλήψεις, είτε για μόνιμες θέσεις εργασίας είτε για θέσεις ορισμένου χρόνου, γίνονται αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ.

Για να το εμπεδώσουν ακόμη και εκείνοι που δεν θέλουν.

Και όλες αυτές οι αλλαγές υλοποιούνται σε ελάχιστο χρόνο για ένα τέτοιο εγχείρημα, με υψηλές ταχύτητες και λιγοστό προσωπικό.

Γιατί, αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για μια μεταρρύθμιση, που σε άλλες χώρες κράτησε δεκαετίες.

 

Κυρίες και κύριοι,

Ζούμε στην εποχή της «4ης Βιομηχανικής Επανάστασης», της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της ενιαίας ψηφιακής αγοράς.

Και παρόλο που τα προηγούμενα χρόνια κατασπαταλήθηκαν δισεκατομμύρια, τα ψηφιακά έργα έμειναν τελικά μόνο στα χαρτιά.

Γιατί, η όποια δημοσιονομική επιβάρυνση δεν προκύπτει από τους ανθρώπους του Δημοσίου.

Αντίθετα, οφείλεται:

  • στον ανορθολογισμό δομών και πόρων,
  • στον όγκο και την καθυστέρηση λόγω της γραφειοκρατίας,
  • στις χαμένες ανθρωποώρες για υπηρεσιακές διαδικασίες.

Όλοι, άλλωστε, ξέρουμε τι συνέβη στο σύστημα παραγωγής έργων και δράσεων ΤΠΕ στο Δημόσιο:

  • έργα αποσπασματικά,
  • επαναλήψεις και επικαλύψεις με παράλληλα προβλήματα από την έλλειψη διαλειτουργικότητας,
  • υπερκοστολογήσεις,
  • μεγάλη σπατάλη πόρων και τέλος προβλήματα βιωσιμότητας των έργων μετά την ολοκλήρωσή τους.

Βασική παράμετρος της πολιτικής μας ήταν η ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής των ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου.

Ακριβώς για να μην οδηγηθούμε ξανά στα λάθη του παρελθόντος.

Αυτό το νόημα έχει, άλλωστε, και η κοινή μας παρουσία εδώ, με τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκο Παππά.

Γιατί σε αγαστή συνεργασία μεταξύ μας, δίνουμε οριστικό τέλος στη λογική των αποσπασματικών έργων, που αδυνατούν να διασυνθεθούν και να διαλειτουργήσουν.

Αντίθετα, επιδιώκουμε:

  • έγκαιρη διάγνωση των αναγκών,
  • κεντρικό συντονισμό,
  • οριζόντιες λύσεις

και επιβάλουμε όλες τις αναγκαίες δράσεις διαλειτουργικότητας.

Και όλη αυτή η κοινή μας προσπάθεια αποτελεί σημαντικό μέρος του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας.

Γιατί, ο έλληνας πολίτης δικαιούται ψηφιακές υπηρεσίες που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά του και θα μειώσουν τη γραφειοκρατία και τη διαφθορά.

Και γιατί η ελληνική επιχείρηση δικαιούται την πρόσβαση σε δημόσιες ψηφιακές παροχές, προκειμένου να αναπτυχθεί στο σύγχρονο περιβάλλον.

Ξεκινώντας, λοιπόν, από τις ψηφιακές υποδομές, επανεκκινήσαμε τις διαδικασίες για την έναρξη της υλοποίησης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ.

Δηλαδή, την επέκταση του Εθνικού Δικτύου Δημόσιου Τομέα σε σχεδόν 40.000 κτίρια του Δημοσίου πανελλαδικά.

Μεταξύ των οποίων και σχολικά συγκροτήματα, κέντρα υγείας και άλλες, αποκεντρωμένες υπηρεσίες σε όλη τη χώρα.

Πρόσφατα παρουσιάσαμε μαζί με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων (ΣΗΔΕ), μαζί με Αναγνωρισμένες Ψηφιακές Υπογραφές.

Ένα έργο που θα αλλάξει όλα όσα ξέραμε για την καθημερινότητα της Δημόσιας Διοίκησης.

Γιατί, αφήνουμε πίσω το χαρτί, και τα δημόσια έγγραφα έχουν υποχρεωτικά ηλεκτρονική μορφή.

Αφού οδηγεί:

  • στην μείωση της γραφειοκρατίας,
  • στη διαλειτουργική σύνδεση των δημόσιων υπηρεσιών,
  • στην επιτάχυνση του χρόνου διεκπεραίωσης,
  • και άρα στη σημαντική εξοικονόμηση πόρων.

Παράλληλα, δρομολογούμε τις «Απλουστεύσεις διοικητικών διαδικασιών προς ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», με έμφαση στις αδειοδοτήσεις 279 επαγγελματικών ομάδων.

Το έργο, προϋπολογισμού 720.000 ευρώ, έχει λάβει έγκριση από τη διαχειριστική του αρχή και προχωρούμε σύντομα στην προκήρυξή του.

Προωθούμε, επίσης, τη διαλειτουργικότητα, καθώς ολοκληρώθηκε η διασύνδεση 70 νοσοκομείων της χώρας και έπονται άλλα 35.

Και φυσικά, ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας με ψηφιακές δεξιότητες, στις οποίες αναφέρθηκα.

Υλοποιήσαμε ήδη την πρώτη δράση της «Εθνικής Συμμαχίας για την Ψηφιακή Οικονομία».

Με αντικείμενο τις «Ψηφιακές Δεξιότητες για την Ανάπτυξη του Τουρισμού».

Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και την Google.

Προετοιμάζουμε ακόμη την «Εθνική Πύλη για την Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας», καθώς ολοκληρώνεται το τεχνικό δελτίο του έργου.

Θα ήθελα, ωστόσο, κάνω μια ειδική αναφορά σε μια πρόκληση του μέλλοντος.

Στα ανοιχτά δεδομένα (open data), την ανάπτυξη των οποίων ενισχύουμε.

Διαθέτουμε αυτή τη στιγμή 6.514 αναρτημένα σύνολα στο εθνικό portal data.gov.gr, στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Και αναφέρομαι σε πρόκληση, γιατί η επανάχρηση των ανοιχτών δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακά οφέλη και θέσεις εργασίας.

Ανάμεσα σε όλα αυτά τα ψηφιακά έργα υπάρχει και ένα εμβληματικό.

Ένα έργο ψηφιακής υποδομής, που θα φιλοξενεί όλα τα συστήματα του Δημοσίου, με δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας και συντήρησης.

Και, παράλληλα, με υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας στη λειτουργία του.

Αναφέρομαι στο Κυβερνητικό Υπολογιστικό Νέφους του Δημοσίου (G-Cloud).

Ένα σύγχρονο υπολογιστικό κέντρο του Δημοσίου, που λειτουργεί από την Κοινωνία της Πληροφορίας και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

Εκεί έχει εγκατασταθεί η «Διαύγεια», σε καθεστώς πλήρους ασφάλειας και λειτουργίας.

Μια σημαντική μεταρρύθμιση για τη χώρα, που την αναβαθμίζουμε ακόμη περισσότερο.

Και, φυσικά, ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει την ενδυνάμωση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών.

 

Κυρίες και κύριοι,

Μέρα με τη μέρα διανύουμε τα τελευταία μέτρα της διαδρομής προς την μεταμνημονιακή Ελλάδα.

Σε αυτήν την πορεία κάναμε τακτικές επιλογές.

Γνωρίζοντας τις δυσκολίες για τη χώρα, αλλά και για την προσωπική ζωή του κάθε έλληνα πολίτη.

Αλλά, το διακύβευμα ήταν και είναι μεγαλύτερο.

Η σωτηρία της χώρας και η οριστική στροφή στο δρόμο της ανάπτυξης.

Βαδίζουμε πλέον στην μεταμνημονιακή Ελλάδα ανεπιστρεπτί.

Για αυτό αγωνιζόμαστε και είμαι βέβαιη ότι θα τα καταφέρουμε.

Σας ευχαριστώ.

 

Close