Δικαιώματα πολιτών-Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας

Δικαιώματα πολιτών-Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας

PDF | DOC | Δικαιώματα πολιτών - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση - Ν. 4325/2015

(ΑΔΑ): 7ΝΚΟ465ΦΘΕ-ΤΧΘ

Σας πληροφορούμε ότι εκδόθηκε ο Ν. 4325/2015 (ΦΕΚ 47/τ. Α΄/11-5-2015) «Εκδημοκρατισμός της διοίκησης - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση - Αποκατάσταση Αδικιών και άλλες διατάξεις» και ως προς τις διατάξεις του Κεφαλαίου 3: «Δικαιώματα πολιτών - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας - Ηλεκτρονική διακυβέρνηση» που αφορούν στην επέκταση των δικαιωμάτων των πολιτών/ διοικουμένων και σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και στην ηλεκτρονική έκδοση (online) πιστοποιητικών, στην ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων Δημοσίου-Ασφάλεια πληροφορικών συστημάτων Δημοσίου, καθώς και σε θέματα του Εθνικού Τυπογραφείου, θέτουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:

I. Άρθρο 7, παρ. 1 :Επέκταση των δικαιωμάτων των διοικουμένων

Με τις ρυθμίσεις της παρ. 1 του άρθρου 7 διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής διατάξεων του «Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας» - Ν. 2690/1999, που ρυθμίζουν θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στις σχέσεις Κράτους –Πολίτη, και στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται τακτικώς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις από κρατικούς πόρους κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς (ΔΕΚΟ) του Κεφαλαίου Α΄ του Ν. 3429/2005, καθώς και στα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α., εντός ή εκτός της Γενικής Κυβέρνησης.

Ειδικότερα, οι προαναφερόμενοι φορείς υποχρεούνται, πλέον, στην τήρηση των διατάξεων των άρθρων 4 έως 7 και του άρθρου 12 του «Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας» - Ν. 2690/1999, που αφορούν στην τήρηση των προθεσμιών διεκπεραίωσης των υποθέσεων από τη Διοίκηση, την πρόσβαση σε έγγραφα, την προηγούμενη ακρόαση του ενδιαφερομένου, την αμεροληψία των διοικητικών οργάνων, καθώς και την τήρηση πρωτοκόλλου υπηρεσίας - χορήγηση βεβαίωσης για την καταχώρηση εγγράφου.

Συνεπώς, οι κανόνες που καθορίζουν τη διοικητική δράση, καθώς και οι όροι που έχουν τεθεί για την επικοινωνία και τη διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών, στη βάση των αρχών της χρηστής διοίκησης, της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης, της αμεροληψίας και του σεβασμού της προσωπικότητας του πολίτη εφαρμόζονται εφεξής και από τους προαναφερόμενους φορείς.

Άμεση συνέπεια της εν λόγω ρύθμισης είναι η κατά ενιαίο τρόπο άσκηση των δικαιωμάτων των πολιτών, καθώς και η δίκαιη, αναλογική και ισότιμη μεταχείρισή τους από όλες τις υπηρεσίες, αλλά και τους φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

ΙΙ. Άρθρο 12: Αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών - Ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών

Με τη θέσπιση της παρ. 1 του άρθρου 12 του Νόμου αυτού, το μέτρο της αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών αποκτά καθολική εφαρμογή σε όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο και ενισχύεται με τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Η πλήρης εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, άρχεται με την πάροδο έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι από 11-5-2015 και θα ισχύουν τα ακόλουθα:

Έκαστη αρμόδια υπηρεσία θα αναζητεί αυτεπαγγέλτως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πληρούν τις προϋποθέσεις της διάταξης, δηλαδή αυτά που εκδίδονται από το δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εφόσον δεν συνυποβάλλονται από τον αιτούντα και δεν απαιτείται για την έκδοσή τους σύμπραξη του διοικούμενου.
Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση θα γίνεται πλέον με κάθε πρόσφορο τρόπο και όχι μόνο μέσω τηλεομοιοτυπίας.

Σχετική εξουσιοδότηση τεκμαίρεται ότι παρέχεται από τον ενδιαφερόμενο, με την κατάθεση της αίτησής του είτε αυτό είναι φυσικό πρόσωπο που αιτείται για λογαριασμό του, είτε είναι νόμιμος εκπρόσωπος νομικού προσώπου (πχ. εταιρείας, κλπ.).

Συναφώς επισημαίνεται ότι διατηρείται σε ισχύ η δυνατότητα του ενδιαφερόμενου, εφόσον το επιθυμεί, να υποβάλλει τα δικαιολογητικά που ζητούνται με την κατάθεση της σχετικής αίτησης.

Περαιτέρω στις περιπτώσεις που οι αρμόδιες Υπηρεσίες για τη διεκπεραίωση συγκεκριμένων διοικητικών διαδικασιών, κρίνουν ότι η αυτεπάγγελτη αναζήτηση καθίσταται ιδιαίτερα δυσχερής, λόγω του μεγάλου όγκου αιτήσεων ή άλλων λόγων, με συνέπεια η εφαρμογή της ρύθμισης που σκοπό αρχικά έχει τη διευκόλυνση στην εξυπηρέτηση του πολίτη, να λειτουργεί τελικά σε βάρος του, τότε παρέχεται η δυνατότητα να προωθήσουν σχέδιο απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και του αρμόδιου, κατά περίπτωση, Υπουργού, στο οποίο θα καθορίζονται οι διαδικασίες, στις οποίες δεν θα εφαρμόζεται η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών.

Στο εν λόγω σχέδιο απόφασης θα πρέπει να αναφέρονται οι ειδικοί λόγοι που επιβάλλουν τη μη εφαρμογή της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών.

Επιπροσθέτως, στις διατάξεις της παρ. 2α του ιδίου άρθρου, ορίζεται ότι όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται ηλεκτρονικά, μέσω κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων των υπηρεσιών του Δημοσίου, ή μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης των συστημάτων αυτών με το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΜΗΣ – ΚΕΠ»:

- θα ενταχθούν στις διαδικασίες που διεκπεραιώνουν τα ΚΕΠ και θα εκδίδονται πλέον ηλεκτρονικά και από τα ΚΕΠ. Για τη διεκπεραίωση των πιστοποιητικών αυτών online και μέσω των ΚΕΠ θα εκδίδεται η προβλεπόμενη κάθε φορά από τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.3013/2002 (ΦΕΚ 102/τ. Α΄) Κοινή Υπουργική Απόφαση,

- θα αναζητούνται αυτεπάγγελτα με ηλεκτρονικό τρόπο από τις υπηρεσίες, στις οποίες τα πιστοποιητικά αυτά υποβάλλονται ως δικαιολογητικά στις διαδικασίες που αυτές διεκπεραιώνουν. Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση με ηλεκτρονικό τρόπο πραγματοποιείται, μέσω διασύνδεσης των υπηρεσιών αυτών με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου φορέα, που εκδίδει ηλεκτρονικά, τα πιστοποιητικά αυτά και έχει την ευθύνη ανάπτυξης και συντήρησης του πληροφοριακού του συστήματος.

Η ως άνω διάταξη αποσκοπεί αφενός στη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών με την αύξηση της παροχής online πιστοποιητικών μέσω των ΚΕΠ, για χρήση στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες και αφετέρου στην καθιέρωση και προώθηση της ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης των πιστοποιητικών από το Δημόσιο.

Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την πλήρη εφαρμογή των ρυθμίσεων του άρθρου 12 του Ν. 4325/2015, δηλαδή των έξι (6) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, οι Υπηρεσίες, των οποίων οι οργανικές μονάδες διεκπεραιώνουν διοικητικές διαδικασίες, πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τη διασύνδεσή τους με τα πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου Τομέα, που εκδίδουν ηλεκτρονικά τα πιστοποιητικά που απαιτούνται, ως δικαιολογητικά στις διαδικασίες που οι ανωτέρω οργανικές μονάδες διεκπεραιώνουν.

Με την καθιέρωση της ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης των δικαιολογητικών, η σχετική υποχρέωση των Υπηρεσιών θα μπορεί να εκπληρωθεί με τον βέλτιστο τρόπο, μειώνοντας σημαντικά το διοικητικό βάρος των καθ΄ύλην αρμόδιων υπηρεσιών .

Στις περιπτώσεις που Υπηρεσίες διαπιστώνουν ότι δεν είναι εφικτή η ηλεκτρονική διασύνδεσή τους εντός του προβλεπόμενου εξαμήνου, τότε σε εφαρμογή της παρεχόμενης από την παρ. 2β του άρθρου 12 εξουσιοδότησης, διατυπώνουν σχετικό αίτημα στο Υπουργείο που υπάγονται, προκειμένου αυτό, εν συνεχεία, να συνεργαστεί με το, κατά περίπτωση, αρμόδιο Υπουργείο, στο οποίο ανήκει το εκάστοτε πληροφοριακό σύστημα, για να γίνει επακριβής προσδιορισμός του χρόνου στον οποίο θα είναι δυνατή η ηλεκτρονική διασύνδεση.
Κατόπιν τούτων, προωθείται στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, στο οποίο και θα καθορίζεται ο χρόνος που θα είναι δυνατή η διασύνδεση αυτή.
Στην εν λόγω ΚΥΑ, θα πρέπει να αποτυπώνονται οι τεχνικοί ή άλλοι λόγοι που ανάγονται στη λειτουργία της οικείας Υπηρεσίας και επιβάλλουν την έκδοση της εν λόγω απόφασης.

ΙΙΙ. Άρθρο 13: Ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων Δημοσίου – Ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων Δημοσίου

Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 13 του νόμου καθίσταται πλέον υποχρεωτική η ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που εκδίδουν, ή διαχειρίζονται οι φορείς του δημόσιου τομέα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, χρησιμοποιώντας, ιδίως, ως μέσο διακίνησης το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επίσης, με τις διατάξεις της παρ. 2α του ίδιου άρθρου απλουστεύεται η διαδικασία έκδοσης και υποβολής δικαιολογητικών, όπου απαιτείται, καθώς πλέον οι φορείς του δημόσιου τομέα του άρθρου 3 του Ν. 3979/2011 υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη και να κάνουν δεκτά, κατά την υποβολή τους από τους ενδιαφερόμενους, έγγραφα, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που παράγονται με τη χρήση Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), ιδίως μέσω της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης «ΕΡΜΗΣ», στη μορφή που αυτά εκδίδονται.

Ωστόσο, επισημαίνεται, ότι έγγραφα που φέρουν προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή (ψηφιακή υπογραφή) και χρειάζεται να εκτυπωθούν για να διακινηθούν περαιτέρω, δεδομένου ότι δε φέρουν κανένα απολύτως αποδεικτικό της γνησιότητάς τους στην έντυπη μορφή τους, επικυρώνονται κατ’ εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων, προκειμένου στη συνέχεια να μπορούν να υποβληθούν σε ευκρινή φωτοαντίγραφα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 1 του Ν.4250/2014.

Περαιτέρω, θεσμοθετείται η ηλεκτρονική θυρίδα χρήστη για τη γνωστοποίηση ή την κοινοποίηση εγγράφων που εκδίδουν όλοι οι φορείς του δημόσιου τομέα του άρθρου 3 του Ν. 3979/2011, κατά τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και για την παραλαβή των εγγράφων αυτών, κατόπιν εξουσιοδοτημένης πρόσβασης.
Όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς και κάθε ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης, θα καθορισθούν με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Επίσης, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης θα ρυθμιστούν οι πολιτικές ασφάλειας των πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου τομέα, καθώς και οι σχετικές διαδικασίες για την ασφάλεια των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (παρ. 2δ του παρόντος άρθρου).

Με τις διατάξεις της παρ. 2β του ιδίου άρθρου τροποποιείται το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 3979/2011, που προέβλεπε ως δυνητική τη χρήση ηλεκτρονικού τρόπου επικοινωνίας ακόμη και στην περίπτωση που είχε ζητηθεί από πολίτες και επιχειρήσεις ο τρόπος αυτός. Πλέον, με την αντικατάσταση του ρήματος «μπορεί» από το ρήμα «οφείλει» η ηλεκτρονική επικοινωνία των φορέων του δημόσιου τομέα με πολίτες και επιχειρήσεις καθίσταται υποχρεωτική, εφόσον τα πρόσωπα αυτά έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα ή έχουν δώσει τη ρητή συγκατάθεσή τους για την ηλεκτρονική τους επικοινωνία με το Δημόσιο.

Στις διατάξεις της παρ. 2γ του ιδίου άρθρου προβλέπεται η κατάργηση της παρ. 5 του άρθρου 14 του Ν. 3979/2011.

IV. Άρθρο 24: Θέματα Εθνικού Τυπογραφείου

Με τις διατάξεις του άρθρου 24 ρυθμίζονται θέματα του Εθνικού Τυπογραφείου και συγκεκριμένα:

Με την παρ. 1 τροποποιήθηκε η παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν.4250/2014 (ΦΕΚ 74Α΄), ώστε να διευκρινιστεί ότι οι ρυθμίσεις του άρθρου αυτού με τις οποίες καταργήθηκε η υποχρέωση υποβολής πρωτότυπων ή επικυρωμένων αντιγράφων εγγράφων, περιλαμβάνουν και τα Φύλλα της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ) και πλέον οι υπηρεσίες και οι φορείς της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 έχουν υποχρέωση να αποδέχονται τα απλά (δηλ. ούτε πρωτότυπα ούτε επικυρωμένα αντίγραφα) ευκρινή φωτοαντίγραφα των ΦΕΚ, από τους ενδιαφερομένους για το σύνολο των συναλλαγών τους με αυτούς.

Εφιστάται η προσοχή στους υπόχρεους φορείς και υπηρεσίες της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 4250/2014 ότι με την πάροδο τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου αυτού, καταργείται η απαίτηση υποβολής ΦΕΚ στο πρωτότυπο ακόμα και για τις διαδικασίες εκείνες που τούτο προβλεπόταν ρητά από την κείμενη νομοθεσία.
Η απαίτηση αυτή μπορεί να διατηρηθεί μόνο για εξαιρετικούς λόγους με την έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης, εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του ιδίου άρθρου, όταν οι δημόσιες υπηρεσίες, οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα λοιπά νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, απαιτούν κατά τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών την υποβολή φωτοαντιγράφου ΦΕΚ, θα αρκούνται στην επίκληση από τον πολίτη του αριθμού του ΦΕΚ, του τεύχους, καθώς και της ημερομηνίας έκδοσής του, προκειμένου, εν συνεχεία, να προβαίνουν στην αυτεπάγγελτη αναζήτησή του από το Εθνικό Τυπογραφείο είτε σε ηλεκτρονική, είτε σε έντυπη μορφή, στις περιπτώσεις που το ΦΕΚ δεν υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή ή δεν αρκεί η ηλεκτρονική έκδοσή του για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης του πολίτη.
Ειδικά για την περίπτωση νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, βασιλικών διαταγμάτων, νομοθετικών διαταγμάτων και αναγκαστικών νόμων, αρκεί η επίκληση του αριθμού τους και του έτους έκδοσης/δημοσίευσής τους.
Ο εντοπισμός των ΦΕΚ από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες γίνεται μέσω της ιστοσελίδας του Εθνικού Τυπογραφείου www.et.gr.

Η αναζήτηση των ΦΕΚ σε έντυπη μορφή θα γίνεται μόνο στην περίπτωση που το ΦΕΚ δεν είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου, όπως αυτό συμβαίνει με ορισμένα παλαιά ΦΕΚ. Στην περίπτωση αυτή, οι υπηρεσίες και οι φορείς μπορούν να τα αναζητούν από το Εθνικό Τυπογραφείο, επικοινωνώντας στο Τμήμα Πωλήσεων (τηλ. 210-5279 180, 210-5279 178) ή στο Τμήμα Αρχείου (τηλ. 210 -5279 179).

Συναφώς, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 12 του Ν. 3469/2006 (ΦΕΚ 131Α΄), τα ΦΕΚ εκδίδονται και κυκλοφορούν ταυτόχρονα σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Η ηλεκτρονική κυκλοφορία συντελείται με την καταχώριση του ΦΕΚ στην ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου, από όπου και διατίθεται δωρεάν (παρ. 7 του άρθρου 15 του Ν. 3469/2006).

Με τη θέσπιση της διάταξης της παρ. 3 του ιδίου άρθρου, διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών στην έντυπη μορφή των ΦΕΚ, τα οποία κατά το παρόν διατίθενται από το Εθνικό Τυπογραφείο και κατόπιν απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, θα διατίθενται και από τα ΚΕΠ. Στην εν λόγω απόφαση θα ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια αναφορικά με τη συγκεκριμένη ρύθμιση.

Οι Διευθύνσεις Διοικητικού των Υπουργείων παρακαλούνται να γνωστοποιήσουν αμμελητί την εγκύκλιο σε όλους τους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που εποπτεύουν.

Οι Διευθύνσεις Διοίκησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της Χώρας παρακαλούνται να γνωστοποιήσουν την εγκύκλιο αυτή στους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού της αρμοδιότητάς τους και αυτοί, εν συνεχεία, σε όλους τους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που εποπτεύουν.

Η Δ/νση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης, Τμήμα Θ΄ – ΔΕΚΟ & λοιπών Φορέων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους παρακαλείται να γνωστοποιήσει άμεσα την παρούσα σε όλους τους φορείς του Κεφαλαίου Α΄ του Ν. 3429/2005, εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης, ως υπόχρεοι φορείς στις διατάξεις των άρθρων 7 και 24 του Ν. 4325/2015.

Σας γνωρίζουμε ότι η εν λόγω εγκύκλιος έχει καταχωριστεί στο Δικτυακό τόπο της Υπηρεσίας μας -www.minadmin.gov.gr, στη διαδρομή: Διοικητική Μεταρρύθμιση/ Οργάνωση /Λειτουργία Δημόσιας Διοίκησης/ Απλούστευση Διαδικασιών, καθώς και στη διαδρομή: Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση/ Διαχείριση Ηλεκτρονικών Εγγράφων.

Close